Hartruis

Hartruis ontstaat door het krachtige en snelle stromen van het bloed in het hart en de grote bloedvaten rond het hart. Meestal is een hartruisje onschuldig. Er is dan niets aan de hand met het hart. Maar het kan ook wijzen op een hartafwijking.

Hartruis ontdekken
Hartruis komt veel voor, bij kinderen en volwassenen. Een ruisje op het hart wordt vaak bij toeval ontdekt. Bijvoorbeeld tijdens een routineonderzoek of een medische keuring. Hartruis wordt ook wel souffle of hartgeruis genoemd.

Soorten hartruis
Bij hartruis ontstaan golfjes of wervelingen, die zijn te horen met een stethoscoop.
Als het hart wat sneller klopt dan normaal, is deze stroming iets beter te horen.

Hartruis bij baby's
Een hartruisje bij een baby onder de 6 maanden kan vaak geen kwaad. Een kindercardioloog moet dit wel beoordelen, want het kan wijzen op een aangeboren hartafwijking.

Hartruis bij kinderen
Bij ongeveer driekwart van de kinderen onder de 16 jaar is een hartgeruis te horen. Bij het grootste deel van de kinderen met hartruis is er niets ernstigs aan de hand. Dit verdwijnt vaak weer op jongvolwassen leeftijd. Bij kinderen is vaker hartruis te horen doordat:
• kinderen van nature een snellere hartslag hebben dan volwassenen.
• er tussen de huid van de borstkas en het hart nog niet veel spier- en vetweefsel ligt en het geluid hierdoor beter te horen is.
• hun bloedvaten scherpere bochten maken rondom het hart, waardoor er eerder wervelingen ontstaan.

Hartruis bij volwassenen
Een duidelijk hoorbare hartruis bij volwassenen is meestal een teken van een hartaandoening. De meest voorkomende oorzaak is een hartklepaandoening. Andere oorzaken zijn een hoge bloeddruk, ontstekingen, een hartspierziekte of een andere hartafwijking.
Hartruis kan komen doordat de hartslag de ene keer krachtiger of sneller is dan een andere keer. Dit is geen reden tot ongerustheid. Het kan ook veroorzaakt worden door bloedarmoede, koorts, te veel schildklierhormoon in het bloed of zwangerschap.

Vragen?
Heeft u vragen over hart- en vaatziekten, gezond leven of maakt u zich zorgen?
U kunt hiervoor terecht bij de hartstichting. Via de chat of telefonisch kunt u vragen stellen.
Zij hebben veel kennis van hart- en vaatziekten en kunnen u helpen met:
• uitleg over ziekte, onderzoek, behandeling of gezond leven
• een gesprek met de arts voor- of nabespreken
• meedenken over je situatie
• een luisterend oor als je je zorgen maakt over jezelf of een naaste