Knokkelkoorts

Wat is knokkelkoorts?
Knokkelkoorts is een virusziekte. Het geeft koorts en huiduitslag.
De ziekte komt voor in grote delen van Afrika, Azië, Midden- en Zuid-Amerika en op de Caribische eilanden.
Sommige mensen zijn extra kwetsbaar als ze knokkelkoorts krijgen: zij worden vaker ernstig ziek. Bijvoorbeeld zwangeren, ouderen en mensen met diabetes mellitus.
Het aantal gevallen van knokkelkoorts neemt de laatste jaren toe. Er bestaan geen medicijnen of injecties om knokkelkoorts te voorkomen.

Hoe ontstaat knokkelkoorts?
Knokkelkoorts ontstaat als u bent gestoken door een mug die het denguevirus bij zich draagt.
Er zijn vooral twee soorten muggen die het denguevirus kunnen overbrengen. De Aziatische tijgermug en de zogenaamde gelekoortsmug.
De tijgermug en de gelekoortsmug steken overdag. Het meest in de vroege ochtend en namiddag.
Door de muggensteek komt het virus in uw bloed. Er zijn vier typen van het denguevirus.

Wat zijn de verschijnselen van knokkelkoorts?
Na besmetting met het denguevirus kan het 2 tot 14 dagen duren voordat u ziek wordt. Dit zijn de verschijnselen:
• U krijgt plotseling koorts met koude rillingen, vaak met heftige hoofdpijn en pijn achter de ogen.
• Uw hele lichaam kan pijn doen: spieren, botten en gewrichten, vooral onder in uw rug.
• U krijgt huiduitslag op uw borst (romp), armen, benen en gezicht.
• Na een paar dagen kunt u misselijk worden en overgeven.
• Ook hoesten, keelpijn en smaakverandering komen voor.
Als u geen koorts meer heeft, kunt u opnieuw koorts krijgen, ook weer met huiduitslag.

In een klein aantal gevallen verloopt de ziekte veel ernstiger:
• Er ontstaan na de 2e tot 5e dag puntvormige donkerrode vlekjes op de huid, neusbloedingen en tandvleesbloedingen.
• Dit kan leiden tot shock, bewusteloosheid en de dood.

Adviezen om knokkelkoorts te voorkomen
De enige manier om u tegen knokkelkoorts (ook de ernstige vorm) te beschermen, is te voorkomen dat u tussen zonsopgang en zonsondergang wordt gestoken door de mug. Bescherm u tegelijk ook tegen de muggen die 's avonds of 's nachts steken, zoals de malariamug.
Doe de volgende dingen om te voorkomen dat muggen u prikken:
• Draag zoveel mogelijk kleding die uw huid bedekt:
als dat kan 's avonds lange mouwen, een lange broek, schoenen en sokken.
• Smeer onbedekte lichaamsdelen (gezicht, hals, handen en enkels) in met DEET .
Zorg dat u DEET niet in uw mond of ogen krijgt. Smeer daarom bij kinderen geen DEET op de handen. DEET 30% tot 40% werkt het beste. Zwangeren en kinderen onder de 2 jaar mogen niet hoger dan 30%.
• Gebruik een muskietennet (klamboe). Slaapt u in een kamer met horren voor de ramen of met gesloten ramen en airco, dan is vaak ook nog een muskietennet nodig. In de meeste slaapkamers in tropische landen hangt al een muskietennet boven het bed. Het is het beste als er in het net een middel tegen muggen zitten (zoals permethrine of deltamethrine).

Behandeling van knokkelkoorts
Er bestaan geen medicijnen om knokkelkoorts te genezen.
Medicijnen kunnen wel helpen om de klachten te verminderen:
• Tegen de koorts en pijn kunt u paracetamol gebruiken.
• Gebruik geen bloedverdunnende pijnstillers, zoals acetylsalicylzuur, diclofenac , ibuprofen of naproxen . Uw bloed kan bij knokkelkoorts namelijk al dunner zijn.
• Tegen overgeven kunt u domperidon nemen. Uw huisarts kan dit voorschrijven.
Drink voldoende. Om uitdroging te voorkomen kunt u zakjes met ORS(Oral Rehydration Salt) oplossen in gekookt water dat is afgekoeld, en er steeds wat van drinken.
Iemand met de ernstige vorm van knokkelkoorts (dengue hemorragische koorts) moet in een ziekenhuis worden opgenomen. Zonder behandeling is er 10% kans op een dodelijke afloop; met de juiste behandeling is deze kans 1 tot 2%.