Piekeren

Iedereen piekert wel eens, piekeren is menselijk. Piekeren over de risico's van een coronabesmetting, wakker liggen omdat je je zorgen maakt, denken aan welke erge dingen er mogelijk kunnen gebeuren. Ook als je fysiek niet ziek bent, kun je mentaal behoorlijk veel last hebben van de coronacrisis.
Die controle en voorspelbaarheid ontbreken nu: hoe lang gaat dit nog duren? Hoe gaat dit aflopen? Hier zijn helaas geen concrete antwoorden op te geven. En die onzekerheid en onduidelijkheid is een reden om flink in piekeren te vervallen.

Wat kun je doen om minderen te piekeren. Het bewust worden van het feit dat je piekert is de eerst stap, je kunt namelijk niet iets stoppen waar je je niet bewust van bent. De tweede stap is weten dat jij bepaalt welke gedachten er in jouw hoofd zijn.
Hieronder de volgende tips om minder te piekeren:

• Zorg voor afleiding. Vul 'lege' tijd met achterstallige klussen of hobby's zoals bijvoorbeeld schilderen, puzzelen of online muzieklessen volgen.
• Zorg voor structuur in je dag. Doe zoveel mogelijk dingen die je altijd doet en hou je aan vaste tijden.
• Skype, chat of facetime (videobellen) regelmatig met vrienden en familie zodat je ze ook kunt zien.
• Zorg goed voor jezelf: eet gezond en blijf in beweging. Maak afspraken met jezelf over alcoholgebruik.
• Volg niet voortdurend al het nieuws over corona via (sociale) media, maar beperk dit tot vaste momenten op een dag.
• Praat over je angsten en durf hulp te vragen.
• Schrijf je gedachten op, zodat je inzicht krijgt welke gedachten je bezighouden. Kijk of je die gedachten kan omzetten.

Heeft u behoefte aan een luisterend oor? Via het Alrijne ziekenhuis is er telefonische ondersteuning voor iedereen die zich zorgen maakt over het coronavirus, zij kunnen geen antwoord geven op medische vragen. Iedere dag van 9:00 en 17:00 uur zit er iemand van het Alrijne voor je klaar.

Telefoonnumer: 071 5829068