Spanningshoofdpijn

Spanningshoofdpijn voelt als een drukkende, knellende pijn aan beide kanten van uw hoofd, of als een strakke band om uw hoofd.

Hoe ontstaat spanningshoofdpijn?
Soms ontstaat hoofdpijn zonder reden. Hoewel het spanningshoofdpijn heet wordt het zeker niet altijd door spanning veroorzaakt. Spanning kan er wel voor zorgen dat de hoofdpijn blijft. Wat nou precies de oorzaak is van spanningshoofdpijn is vaak niet duidelijk.

Wat zijn de verschijnselen van spanningshoofdpijn?
• De pijn zit aan beide kanten van uw hoofd, rondom uw hoofd of in de nek.
• De pijn is drukkend,  knellend of als een strakke band om het hoofd.
• De pijn is licht tot matig.
• De spieren van de schouders, nek en schedel zijn vaak extra gevoelig.
• U kunt ook last hebben van fel licht of hard geluid.
• Misschien heeft u minder zin in eten, maar u bent niet misselijk.
• Bij inspanning, zoals traplopen, wordt de pijn niet erger.
• De pijn duurt minuten tot vele dagen.
• Bij spanningshoofdpijn lukt het meestal wel om door te gaan met uw bezigheden.

Wat kan ik doen bij spanningshoofdpijn?
Een gezonde leefstijl kan helpen de spanningshoofdpijn te verminderen. Dat betekent: gezond leven, genoeg bewegen, zorgen voor frisse lucht en op tijd ontspanning zoeken, een goede nachtrust.
• Problemen uitpraten, hoezeer u er ook tegenop ziet. Een goed en eerlijk gesprek kan enorm opluchten, zodat u zich weer ontspannen voelt en beter slaapt.
• Probeer praktische problemen thuis of op uw werk op te lossen, zodat ze u niet belasten. Bijvoorbeeld door goede afspraken te maken over de verdeling van taken.
• Let op uw (werk)houding en probeer deze zo nodig te veranderen. Soms helpt het als u bijvoorbeeld niet meer schuin naar uw computerscherm hoeft te kijken of wanneer u uw stoelzitting hoger of lager zet.
• Zorg thuis en op uw werk voor ‘computerpauzes’.
• Probeer tijdens ‘computerpauzes’ de armen, schouders en nekspieren te ontspannen.
• Ga op uw werk tijdens de lunchpauze even naar buiten.
• Als u overdag veel achter de computer zit, probeer dat dan ’s avonds en in het weekend te beperken. Kijk of dat helpt.
• Ga sporten in plaats van surfen op het internet.
• Probeer uw auto wat meer te laten staan. Fiets bijvoorbeeld naar uw werk, als dat kan.
• Zorg voor voldoende beweging (ten minste een halfuur per dag) op momenten dat u geen hoofdpijn heeft. Ga bijvoorbeeld wandelen, zwemmen of fietsen
• Laat uw nek- en schouderspieren masseren door uw partner, vriend of huisgenoot.
• Maak ’s avonds nog een kleine wandeling in plaats van televisiekijken voor het slapen.
• Ga, als u moe bent, op tijd naar bed en sta ook op tijd weer op.
• Kijk eens of de hoofdpijn weggaat van een warme douche.

Medicijnen bij spanningshoofdpijn
Als pijnstiller kunt u paracetamol gebruiken. Gebruik pijnstillers als de hoofdpijn erg is, niet om te voorkomen dat de hoofdpijn opkomt of erger wordt.
Gebruik niet meer pijnstillers dan nodig is en niet dagenlang achter elkaar. Veelvuldig gebruik van pijnstillers kan extra hoofdpijn veroorzaken.

Hoe gaat het verder met spanningshoofdpijn?
Het is niet altijd mogelijk een verklaring voor de hoofdpijn te vinden. Als u pijnstillers gebruikt, is het goed om met uw huisarts af te spreken dat u na twee of vier weken voor controle komt. Dan kunt u samen uw medicijngebruik bespreken.
Extra onderzoek is bij spanningshoofdpijn niet nodig. Twijfelt u eraan of u wel echte spanningshoofdpijn heeft, maak dan een afspraak met uw huisarts.