Verslaving pijnstillers

Inleiding
Er bestaan verschillende soorten pijnstillers met allen verschillende werking en bijwerkingen. Pijnstillers als paracetamol en ibuprofen worden het meest gebruikt en hebben ten opzichte van sterkere middelen minder bijwerkingen en zijn minder verslavend. Het gebruik van sterke pijnstillers als oxycodon en morfine neemt toe en wordt bijvoorbeeld voorgeschreven aan mensen met kanker, na operaties of bij botbreuken.

Opioïden
Verslaving kan voorkomen bij het gebruik van de sterkste soort pijnstillers die op de markt zijn, de zogenaamde opioïden. Oxycodon behoort tot de opioïden, maar ook morfine, fentanyl, methadon en buprenorfine behoren tot deze categorie. Deze middelen worden gebruikt voor de behandeling van ernstige pijn, die niet voldoende kan worden bestreden met andere, minder sterke, pijnstillers.
Het gebruik van opioïden kan gepaard gaan met bijwerkingen als slaperigheid, duizeligheid, hoofdpijn, misselijkheid en obstipatie.

Verslaving
Wanneer opioïden tegen pijn gebruikt wordt is er geen sprake van een verslaving. Maar naast het pijnstillende effect geven opioïden ook een fijn, euforisch gevoel. Dit maakt dat mensen het middel door blijven gebruiken, zodat ze het prettige gevoel blijven houden.
Het is dus belangrijk om het gebruik van de opioïden te stoppen zodra de pijn weg is. Bij langdurig gebruik is het raadzaam de dosis geleidelijk af te bouwen om ontwenningsverschijnselen te voorkomen.

Wanneer bent u verslaafd aan pijnstillers?
Dit kunt u merken door het volgende:
- U heeft steeds het verlangen om de pijnstillers te gebruiken.
- U heeft steeds meer pijnstillers nodig om het effect te voelen.
- U krijgt al snel ontwenningsverschijnselen als u geen pijnstiller heeft gebruikt. Deze verschijnselen kunnen zijn: misselijkheid, buikpijn, zweten, trillen, angst en paniekaanvallen.
- U heeft door het gebruik van de pijnstillers veel problemen in uw dagelijks leven. Dit kunt u merken bij sociale gelegenheden, tijdens werk en in relaties

Contact huisarts
De huisarts kunt u helpen bij het afbouwen van de pijnmedicatie of als u verslaafd bent aan medicatie. Neem gerust contact op met uw huisarts als u:
- Wilt stoppen met de pijnstillers na langdurig gebruikt van de pijnstillers (tijd?)
- Klachten heeft die passen bij een verslaving, zoals hierboven benoemd
- Als u twijfelt of andere vragen heeft die met verslaving aan pijnstillers te maken kunnen hebben